Les 5b: Game Ruimte avontuur

“Ruimte-avontuur”.

  • MAAK HET PROGRAMMA: “RUIMTEAVONTUUR”
  • JE HEBT DRIE SPRITES NODIG:
  • o EEN RUIMTESCHIP
  • o EEN ASTROIDE
  • o EEN ALIEN

(Deze 3 sprites kun je zelf maken, of zoeken bij “nieuwe sprites uit de bibliotheek”, of vragen aan één van de begeleiders, die heeft deze sprites op een USB-stick.)

  • DE ACHTERGROND VAN HET SPEELVELD IS “STARS”.
  • HET RUIMTESCHIP MOET DE ASTROIDE EN DE ALIEN ONTWIJKEN. ALS ZE BOTSEN IS HET SPEL AFGELOPEN.
  • De Astroide en de Alien gaan van rechts naar links over het scherm
  • De Astroide en de Alien komen iedere keer op een andere plaats weer aan de rechterkant van het scherm tevoorschijn
  • ER WORDT EEN SCORE BIJGEHOUDEN VAN HET AANTAL KEREN DAT EEN ASTROIDE OF ALIEN IS GEPASSEERD. (EN DUS NIET TEGEN HET RUIMTESCHIP IS GEBOTST).
  • HET RUINTESCHIP KAN ALLEEN BEWEGEN OVER DE Y-AS (OMHOOG EN OMLAAG)

DE ASTROIDE EN DE ALIEN KUNNEN ALLEEN BEWEGEN OVER DE X-AS (VAN RECHTS NAAR LINKS) EN GAAN IEDERE KEER ALS ZE OPNIEUW VAN RECHTS NAAR LINKS KOMEN, STEEDS SNELLER.

  • HET BEWEGEN VAN HET RUIMTESCHIP (OMHOOG EN/OF OMLAAG) KUN JE ZELF STUREN MET DE MUIS!

HET BEWEGEN VAN DE ALIEN EN DE ASTROID HEB JE GEPROGRAMMEERD EN KUN JE TIJDENS HET SPEL NIET MEER BEINVLOEDEN.

  • DE ALIEN BEWEEGT SNELLER DAN DE ATROIDE.

Hieronder zie je een schema ( dit noemen we een: Programma Structuur Diagram – PSD), waarin je precies kunt zien wat het programma moet kunnen en wat er achter elkaar moet gebeuren.

Code voor Alien

Code voor ruimteschip

Code voor Astoide