“Raad een getal tussen 1 en 10”
- MAAK HET PROGRAMMA: “RAAD HET GETAL”
————————————-
ALS JE HET PROGRAMMA START DOOR OP DE GROENE VLAG TE KLIKKEN MOET DE SPRITE EEN “GEHEIM” GETAL MAKEN TUSSEN 1 EN 10. DE SPELER MAG 5 KEER RADEN. DE SPRITE VRAAGT DE SPELER “WELK GETAL DENK JE DAT HET IS?” EN WACHT OP EEN ANTWOORD. ALS DE SPELER EEN ANTWOORD INVULD EN HET ANTWOORD IS GOED DAN MOET DE SPRITE BINGO ZEGGEN EN HET PROGRAMMA STOPPEN. ALS HET ANTWOORD TE LAAG IS DAN ROEPT DE SPRITE HOGER ANDERS ZEGT DE SPRITE LAGER.
————————————–
DE VRAAG IS NU HOE WE DEZE TEKST IN PROGRAMMACODE OMZETTEN. DIT GAAN WE STAP VOOR STAP DOEN
1. DE REGEL: ALS JE HET PROGRAMMA START DOOR OP DE GROENE VLAG TE KLIKKEN.
Dit commando kennen we en zit in Gebeurtenissen
2. DE REGEL: MOET DE SPRITE EEN “GEHEIM GETAL” MAKEN TUSSEN 1 EN 10.
Je moet nu 3 dingen doen:
– maak een variabele “GEHEIM GETAL”
- – gebruik uit Functie “willekeurig getal tussen … en ..”
- – gebruik uit Variabele <maak “GEHEIM GETAL” en plak “willekeurig getal tussen … en …”> in de cirkel met het getal 0
- 3. DE REGEL: DE SPELER MAG 5 KEER RADEN.
- Dit commando kennen we en zit in Besturen.
- 4. DE REGEL: DE SPRITE VRAAGT DE SPELER “WELK GETAL DENK JE DAT HET IS?” OM HET GETAL TE RADEN EN WACHT OP EEN ANTWOORD.
- Deze zin lijkt heel ingewikkeld maar is maar 1 commando. Haal het juiste commando uit “Waarnemen”
- 5. DE REGEL: ALS HET GETAL DAT INGEVULD WORDT EN GOED IS DAN MOET DE SPRITE “BINGO” ZEGGEN EN HET PROGRAMMA STOPPEN.
- We gaan nu nog iets leren dat we nog niet hebben gedaan, namelijk Functies gebruiken. Bij Functies ga je onderzoeken wat 2 variabelen met elkaar te maken hebben.
- Bijvoorbeeld:
Is 2 groter dan 3 of in SCRATCH taal
is 2 kleiner dan 3 of in SCRATCH taal
ANTWOORD is gelijk aan GEHEIM getal of in SCRATCH taal
APPEL heeft een letter A of in SCRATCH taal
– kies uit Besturen het commando waarmee je kunt kiezen. (hint, Dit is in DE REGEL hierboven onderstreept)
– uit Functies het commando <…. = ….> gebruiken en antwoord en geheim getal invullen
– in Uiterlijken kies je het commando om iets te zeggen en te wachten, hier vul je Bingo en 2 in
– uit Besturen kies je nu het commando om alles te stoppen
– We kunnen deze zin niet oplossen met alleen een “als …. dan” commando maar wel met het commando “als …. dan… anders”.
Kun je het nu zelf verder invullen, kijk ook wat je bij de bovenstaande “als …. …… dan” hebt gedaan.
Deze regel waren we bijna vergeten. Zoals je ziet omarmd dit commando. Zet het nu op de juiste plaats zodat de sprite 5 x naar een getal vraagt als je iedere keer een fout getal invult.