“Ruimte-avontuur”.
- MAAK HET PROGRAMMA: “RUIMTEAVONTUUR”
- JE HEBT DRIE SPRITES NODIG:
- o EEN RUIMTESCHIP
- o EEN ASTROIDE
- o EEN ALIEN
(Deze 3 sprites kun je zelf maken, of zoeken bij “nieuwe sprites uit de bibliotheek”, of vragen aan één van de begeleiders, die heeft deze sprites op een USB-stick.)
- DE ACHTERGROND VAN HET SPEELVELD IS “STARS”.
- HET RUIMTESCHIP MOET DE ASTROIDE EN DE ALIEN ONTWIJKEN. ALS ZE BOTSEN IS HET SPEL AFGELOPEN.
- De Astroide en de Alien gaan van rechts naar links over het scherm
- De Astroide en de Alien komen iedere keer op een andere plaats weer aan de rechterkant van het scherm tevoorschijn
- ER WORDT EEN SCORE BIJGEHOUDEN VAN HET AANTAL KEREN DAT EEN ASTROIDE OF ALIEN IS GEPASSEERD. (EN DUS NIET TEGEN HET RUIMTESCHIP IS GEBOTST).
- HET RUINTESCHIP KAN ALLEEN BEWEGEN OVER DE Y-AS (OMHOOG EN OMLAAG)
DE ASTROIDE EN DE ALIEN KUNNEN ALLEEN BEWEGEN OVER DE X-AS (VAN RECHTS NAAR LINKS) EN GAAN IEDERE KEER ALS ZE OPNIEUW VAN RECHTS NAAR LINKS KOMEN, STEEDS SNELLER.
- HET BEWEGEN VAN HET RUIMTESCHIP (OMHOOG EN/OF OMLAAG) KUN JE ZELF STUREN MET DE MUIS!
HET BEWEGEN VAN DE ALIEN EN DE ASTROID HEB JE GEPROGRAMMEERD EN KUN JE TIJDENS HET SPEL NIET MEER BEINVLOEDEN.
- DE ALIEN BEWEEGT SNELLER DAN DE ATROIDE.
Hieronder zie je een schema ( dit noemen we een: Programma Structuur Diagram – PSD), waarin je precies kunt zien wat het programma moet kunnen en wat er achter elkaar moet gebeuren.
Code voor Alien
Code voor ruimteschip
Code voor Astoide